در این پست به آموزش چگونگی دریافت یک ورودی توسط زبان ++c/c و چاپ آن ها بصورت خروجی خواهیم پرداخت.
شما زمانی که یک مقداری به برنامه ی خود می دهید، باید برنامه آن را در مکانی از حافظه ذخیره کند. پس شما باید از قبل یک مکانی از حافظه را به عنوان متغیر تعریف کنید تا ورودی های داده شده در آنجا ذخیره شوند.
باید به تعداد ورودی ها نیز متغیر تعریف کنید.

در زبان C:

#include<stdio.h>
main()
{
int x,y;
scanf("%d %d",&x,&y);
printf("%d %d",x,y);
}
در مثال بالا در داخل تابع اصلی دو متغیر بنام x و y تعریف کردیم که آن ها در واقع مکانی از حافظه هستند و داده های ما در آن ها ذخیره خواهند شد.
پس از تعریف متغیر با استفاده از دستور scanf که تابع دریاف ورودی می باشد، متغیر های خود را برای دریافت داده آماده می کنیم.
d% فرمت متغیر است که مخصوص متغیر های int بکار می رود.چون ما دو متغیر در یک تابع scanf تعریف کردیم، بخاطر همان دو فرمت متغیر کنار هم در داخل دابل کوتیشن("") می گذاریم. پس از تعریف فرمت متغیر باید خود متغیر ها را در داخل scanf بنویسیم و دقت کنید که در کنار هر متغیر باید علامت & نیز باشد.این علامت تنها در داخل تابع scanf کاربرد دارد و نوشتنش ضروری است!!!
تعریف دو متغیر در داخل تابع scanf ساده هست، فقط کافی هست که در بین متغیر ها یک کاما (,) بگذارید. پس از اتمام تعریف متغیر باید پرانتز را بسته و با سمیکلون (;) دستور را ببندیم.
حال قسمت دریافت ورودی ما تکمیل است ولی دستور خروجی مانده است. برای این کار باید از دستور printf استفاده کنیم.حالت نوشتاری تابع printf نیز بصورت scanf هست با این تفاوت که در کنار متغیر ها علامت & را نمی گیرند.
پس از نوشتن این قسمت و بستن تابع اصلی با آکولاد برنامه شما تکمیل می شود.

 در زبان  ++C:

در زبان ++C نیز روند کار مانند C است ، تنها در قسمت scanf و printf کمی تفاوت وجود دارد.
#include"iostream"
int main()
{ int x,y;
cin>>x>>y;
cout<<x<<y;
}
همانگونه که میبینید تا قسمت تعریف متغیر همانند C هست ولی در قسمت دریافت ورودی و چاپ آن کمی تفاوت وجود دارد.
در قسمت دریافت ورودی برخلاف C بجای دستور scanf، از دستور <<cin استفاده می کنیم.cin ,و scanf کاربرد یکسانی دارند ولی حالت نوشتاریشان فرق می کند.
در ++C نیازی نیست که علامت &  و فرمت متغیر را بنویسیم، تنها نوشتن نام متغیر کافی است.
تنها نکته ای که باید توجه کنید جهت فلش های cin هست و اشتباه نوشتن آن موجب اجرا نشدن دستور می شود.
پس از تعریف دستور ورودی نوبت به تعریف دستور خروجی می شود.
برای نوشتن دستور خروجی نیز از تابع>>cout استفاده می کنیم.cout که معادل تابع printf هست وظیفه ی چاپ داده های متغیر ها را دارد.
در این قسمت نیز نوشتن نام متغیر ها کافی است.
تنها نکته ای که باید توجه کنید نوشتن جفت فلش در میان متغیر ها می باشد. در میان هر متغیر باید یک جفت فلش وجود داشته باشد.
برای مثال این دستور مورد قبول نیست:
cout<<x,y;